A XXVII. Kémiatanári Nyári Továbbképzés Egerben

TUDOMÁNYOS HÉTKÖZNAPOK

2018 augusztusában Egerben, a Kémiatanári Nyári Továbbképzésen tartottam előadást Mozifilmek a kémiaoktatásban címmel. Ezt az előadást 2021 tavaszán online módszerrel, a kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem meghívására kibővítve megismételtem, így amikor előadói felkérést kaptam a 2021-es Kémiatanári Nyári Továbbképzésre, teljesen világos volt, hogy valami újjal kell előállnom. Szerencsére a tavaly, év végén megjelent könyvem lehetőséget kínált arra, hogy annak alapgondolatáról beszéljek. Az előadás címe így ’Meséljenek a molekulák: kémiaoktatás a kémia jelrendszere nélkül’ lett.

Közben az is kiderült a sorszámokból, hogy 2019-ben és 2020-ban nem volt ilyen nyári továbbképzés. Gyanítom, hogy igazából kétévente lenne ez az esemény, csak 2020-ban a koronavírus-járvány miatt elmaradt. A helyszín az idén is Eger volt, bár az Eszterházy Károly Egyetem neve egy szóval bővült, a fenntartó miatt bekerült a Katolikus szó is, így a rövidítés EKKE lett. Az előadások helyszíne ugyanaz volt, mint 2019-ben a Vegyészkonferenciáé: a Főiskola (merthogy bő 11 évig Egerben éltem, s emiatt az egyébként impozáns épületet nem tudom egyetemnek nevezni) fő frontján lévő díszes terem, amelynek hatalmas ablakai a Bazilikára néznek. Én a második napon, kedden reggel kilenctől, első előadóként kaptam 30 percet.

A mozifilmes előadásom hatása annyira még nem múlt el, hogy ne egy filmrészlettel kezdtem volna ezt az előadásomat is: James Cameron Titanic című filmjében van egy számomra emlékezetes jelenet, amikor egy mérnök kimondja, hogy a hajó el fog süllyedni. Miután bemutattam, elmondtam, hogy nekem most épp ez a véleményem a közoktatásbeli kötelező kémiatanításról. Most már egész pontosan lehet tudni, hogy fenntarthatatlan a jelenlegi állapot. A filmrészlet azzal a kérdéssel zárult: mennyi időnk van? Ezt is értelmeztem a saját helyzetünkre: a politikai rendszer működési sajátságai miatt én azt gondolom, hogy vagy kettő, vagy hat év van hátra abból az időszakból, amíg minden gimnáziumban oktatnak kémia nevű tantárgyat.

Persze a pesszimista felütés után a könyvről beszéltem, annak mind a hét fejezetéről mondtam néhány gondolatot. Az elején azt is megkérdeztem, hogy van-e olyan a közönségből, aki már olvasta. A mintegy negyven jelenlévőből ketten jelentkeztek, s az előadás utáni kérdésekből az derült ki, hogy senki nem tartja jó ötletnek, hogy nyomtatásban nem került könyvesbolti forgalomba a könyv.

Az előadásom után a kémiatanár-képzés újabb jelentős átalakításáról hallgathattunk meg beszámolót, majd egy budapesti kolléga egy, a Magyar Tudományos Akadémia által támogatott, négy éves szakmódszertani kutatási program eredményeiről számolt be. A legkellemesebb hír ezzel kapcsolatban az volt, hogy lesz folytatás: az idei pályázat is sikeres volt, vagyis hasonló kutatások még legalább négy évig folyhatnak majd.

Még nem írtam, hogy a továbbképzést a Vegyészkonferenciához és a Varázslatos Kémia táborhoz hasonlóan a Magyar Kémikusok Egyesülete szervezte. Az ügyvezető igazgató a kávészünetben elmondta nekem, hogy az általa hallott visszajelzések alapján a hallgatóságnak tetszett az előadásom. De nemcsak ez esett jól: az Egyesület valószínűleg készíttet majd nyomtatott példányokat az Ezeregynél is több molekula meséi című könyvemből. Ideális ajándéknak tűnik bizonyos helyzetekben, illetve az Irinyi-versenyen is ki lehet adni díjként. Meglehet, hogy ilyen jellegű értékén növel az a tény, hogy könyvesbolti forgalomban nem kapható.

A délutáni programban is érdekeltek voltunk: itt a magyar általános- és középiskolai kémiaversenyekről volt szó, ahol Kata az Irinyi-versenyigazgatójaként szerepelt. A továbbképzés más napjain is lettek volna olyan előadások, amelyeket szívesen meghallgattam volna, de erre sajnos az augusztus 20 után beinduló egyetemi taposómalom már nem adott lehetőséget.

2021.08.24.


This template downloaded form free website templates