Mozifilmek a kémiaoktatásban

TUDOMÁNYOS HÉTKÖZNAPOK

Ennek a bejegyzésnek a címe egyben egy előadás címe is volt, amelyet Egerben tartottam egy kémiatanári továbbképzésen. Ősbemutató volt, vagyis ilyen témáról még soha nem beszéltem szakmai közönség előtt. A gyakorlatban annál többet kísérleteztem a tényleges megvalósítással.

Eredetileg mintegy tizenöt éve próbálkoztam olyan egyetemi kurzust tartani alapjában véve kémiai témákról, amely kimondottan nem kémiát (vagy természettudományt) tanuló hallgatóknak szólt volna. Ehhez a Mai Molekulatudomány Mindenkinek címet találtam ki: volt benne szó tömegpusztító fegyverekről, doppingszerekről, nemesfémekről és drágakövekről, nukleáris balesetekről és sok más témáról, amelyeket én érdekesnek gondoltam. Egy-két esetben kimondottan adta magát, hogy egy-egy többé-kevésbé közismert mozifilm néhány perces részletét is bemutassam. A kurzus bukás volt: habár mindig sokan jelentkeztek rá, tíz félév alatt összesen sem voltak tíznél többen a Természettudományi Karon kívülről.

Viszont a mozifilmek használatát a középiskolákban tartott ismeretterjesztő előadásokon is megkezdtem ennek a hatására. Sőt, 2010-re már elég tapasztalatom gyűlt össze ahhoz, hogy az egyetemi általános kémia előadásokban is csináljak ilyesmit. Tipikusan egy két órás előadás második felének a közepén volt mindig egy filmrészlet egyfajta lazításként, de soha nem teljesen elszakadva a kémiától. Ezért mostanra elég jelentős tapasztalatom gyűlt össze: illetve nagy készletem is van különböző filmrészletekből.

A tanártovábbképzésen ezekből mutattam be néhányat. Bevezetőként beszéltem egy kicsit arról, hogy a fizikában sokkal nagyobb hagyománya van az ilyesminek: olvastam már könyvet a Star Trek tévéfilmsorozat fizikájáról, a Galaxis útikalauz stopposoknak könyv és film tudományáról, de a pálmát az Interstellar (Csillagok között) című film viszi el, amelynek az egyik ötletgazdája és producere egy elméleti fizikus, Kip Thorne volt, aki mellesleg 2017-ben Nobel-díjat is kapott a gravitációs hullámok kutatásáért. A filmezés sem volt új számára: még ez előző évezredben Carl Sagan a Kapcsolat (Contact) című film készítésénél fordult hozzá elméleti fizikai segítségért.

Az eladás elég jelentős részében tényleg filmrészleteket mutattam be. Ezt alighanem túlzásba is vittem: habár a filmrészletek előtt még hangsúlyoztam is, mennyire fontos beszélni is a jelenet(ek) tudományos tartalmáról a diákoknak, én magam ezzel a kémiatanári továbbképzésen alig-alig foglalkoztam. Így aztán a 45 perces előadás kb. 25-30 percében filmnézés ment. Ahogy meg is jegyeztem, a diákoknak minden bizonnyal nagyon tetszik majd, ha kémiaóra helyett nézünk filmet, de azért meg kell próbálni ilyenkor nagyon lényeges kémiai dolgokat is mondani. Különösen azért, mert a diákok a filmekkel kapcsolatban mondottakra sokkal jobban emlékeznek később, mint a 'normál' információra, ami az órán elhangzik.

Persze van még egy apró probléma a filmrészletekkel: a szerzői jogok. Én általában saját magam által vásárolt DVD-ről mutattam be a filmjeleneteket órákon, ritkábban a YouTube-ról szereztem meg a megfelelő részletet. Mindkettő megsérti a szerzői jogokat. Én eddig a gyakorlatban úgy voltam vele, hogy a cél szentesíti az eszközt, s emellett alighanem a részletek bemutatásával inkább csinálok a filmnek ingyen reklámot, s nem az üzleti érdekeiknek ártok. Amúgy a filmrészletek túlnyomó többsége szabadon elérhető az Interneten (bár nem hiszem, hogy ez megfelel a jogszabályoknak). Az sem lehetetlen, hogy rövid részletek tanteremben való bemutatását a szerzői jog tulajdonosa még jóvá is hagyná egyébként, bár még soha nem próbálkoztam azzal, hogy fel is vegyem a kapcsolatot a terjesztővel.

A saját óráimon nemcsak mozifilmeket használtam, néha előfordult, hogy tévéfilmsorozatokból vettem elő részleteket, illetve egy-egy alkalommal egy színdarab filmre felvett jelenetét használtam, sőt az IgNobel-díjátadókon elhangzó miniopera-részlet is van az eszköztáramban. Az viszont elég fontos, hogy ne tudományos ismeretterjesztő sorozatból legyen a részlet: ezt az évek során emlékeim szerint csak egyszer nem tartottam be - Carl Sagan Kozmosz című sorozatában van egy részlet, amikor összekeveri az embert alkotó elemeket, de nem sikerül élőlényt előállítania.

A következő táblázatban bemutatom azokat a filmrészleteket, amielyeket már használtam valamikor:

film címeneves szereplő vagy alkotókémiai téma
A kém, aki szeretett engem, 101. percRoger Moore (James Bond)atombombaszétszerelés
Élni és halni hagyni, 9. percRoger Moore (James Bond)mágneses jelenségek
Skyfall, 85. percDaniel Craig (James Bond)ciánmérgezés
Terminátor 3, 83. percArnold Schwarzeneggermágneses jelenségek
Gattaca, 8. és 37. perc, Uma ThurmanDNS, genetikai információ
Columbo felügyelő - A rövid szivar, 35. percPeter Falka pontos munka fontossága a kémiában
Columbo felügyelő - Fogas kérdés, 88. percPeter Falkmérgek kimutatása fogban
Nemo nyomában, 32. percrajzfilmbiolumineszencia
A bolygó neve halál, 146. percSigourney Weavereffúzió
A rettegés arénája, 68. percBen Affleckatomrobbanás
Air című dal a Hair musicalbőlMilos Froman filmjéből kimaradt!levegőszennyezés
Másfél millió lépes Magyarországon, 18. percRockenbauer Antalszén-dioxid az Alba Regia-barlangban
A rádió aranykora, ...Woody Allenkísérletezőkészlet
Sherlock Holmes - A magányos biciklista, ...Jeremy Brettaz otthoni kísérletezés veszélyei
Mentőexpedíció, 25. percMatt Damondurranógáz
Gyaloggalopp, 18. percMonthy Pythontömegmérés
Atomcsapda, 70. percHarrison Fordnukleáris baleset
Utazás a Csendes-óceán körül 7. rész, 35. percMichael Palinrézbányászat
Zavaros vizeken, 25. percJohn Travoltavízszennyezés
Kémikus a kávézóban miniopera a 2011-es IgNobel-díj átadáson, 44. perc---koffein
Gyilkos számok, ...---
Jurassic Park, 24. percJeff GoldblumDNS, genetikai kód
Kozmosz V. rész, 41. percCarl Sagan



Időnként ezeknek a filmeknek a kémiai tartalmát máshol is igyekeztem felhasználni, a Bolygó neve halál című film zárójelenete alapján például egy versenyfeladatot készítettem a Középiskolai Kémiai Lapokba. A Mentőexpedíció című filmmel pedig már két korábbi blogbejegyzésben is foglalkoztam.

Ha bárkinek van más öltete is arra, milyen filmrészleteket lehetne hasznosítani kémiaórán, kérem írja le az oldal alján hozzászólásként!

2018.08.22.


This template downloaded form free website templates