ScienceBits
Lente Gábor blogja
Mozifilmek a kémiaoktatásban
TUDOMÁNYOS HÉTKÖZNAPOK
Ennek a bejegyzésnek a címe egyben egy előadás címe is volt, amelyet Egerben tartottam egy kémiatanári továbbképzésen. Ősbemutató volt, vagyis ilyen témáról még soha nem beszéltem szakmai közönség előtt. A gyakorlatban annál többet kísérleteztem a tényleges megvalósítással.
Eredetileg mintegy tizenöt éve próbálkoztam olyan egyetemi kurzust tartani alapjában véve kémiai témákról, amely kimondottan nem kémiát (vagy természettudományt) tanuló hallgatóknak szólt volna. Ehhez a Mai Molekulatudomány Mindenkinek címet találtam ki: volt benne szó tömegpusztító fegyverekről, doppingszerekről, nemesfémekről és drágakövekről, nukleáris balesetekről és sok más témáról, amelyeket én érdekesnek gondoltam. Egy-két esetben kimondottan adta magát, hogy egy-egy többé-kevésbé közismert mozifilm néhány perces részletét is bemutassam. A kurzus bukás volt: habár mindig sokan jelentkeztek rá, tíz félév alatt összesen sem voltak tíznél többen a Természettudományi Karon kívülről.
Viszont a mozifilmek használatát a középiskolákban tartott ismeretterjesztő előadásokon is megkezdtem ennek a hatására. Sőt, 2010-re már elég tapasztalatom gyűlt össze ahhoz, hogy az egyetemi általános kémia előadásokban is csináljak ilyesmit. Tipikusan egy két órás előadás második felének a közepén volt mindig egy filmrészlet egyfajta lazításként, de soha nem teljesen elszakadva a kémiától. Ezért mostanra elég jelentős tapasztalatom gyűlt össze: illetve nagy készletem is van különböző filmrészletekből.
A tanártovábbképzésen ezekből mutattam be néhányat. Bevezetőként beszéltem egy kicsit arról, hogy a fizikában sokkal nagyobb hagyománya van az ilyesminek: olvastam már könyvet a Star Trek tévéfilmsorozat fizikájáról, a Galaxis útikalauz stopposoknak könyv és film tudományáról, de a pálmát az Interstellar (Csillagok között) című film viszi el, amelynek az egyik ötletgazdája és producere egy elméleti fizikus, Kip Thorne volt, aki mellesleg 2017-ben Nobel-díjat is kapott a gravitációs hullámok kutatásáért. A filmezés sem volt új számára: még ez előző évezredben Carl Sagan a Kapcsolat (Contact) című film készítésénél fordult hozzá elméleti fizikai segítségért.
Az eladás elég jelentős részében tényleg filmrészleteket mutattam be. Ezt alighanem túlzásba is vittem: habár a filmrészletek előtt még hangsúlyoztam is, mennyire fontos beszélni is a jelenet(ek) tudományos tartalmáról a diákoknak, én magam ezzel a kémiatanári továbbképzésen alig-alig foglalkoztam. Így aztán a 45 perces előadás kb. 25-30 percében filmnézés ment. Ahogy meg is jegyeztem, a diákoknak minden bizonnyal nagyon tetszik majd, ha kémiaóra helyett nézünk filmet, de azért meg kell próbálni ilyenkor nagyon lényeges kémiai dolgokat is mondani. Különösen azért, mert a diákok a filmekkel kapcsolatban mondottakra sokkal jobban emlékeznek később, mint a 'normál' információra, ami az órán elhangzik.
Persze van még egy apró probléma a filmrészletekkel: a szerzői jogok. Én általában saját magam által vásárolt DVD-ről mutattam be a filmjeleneteket órákon, ritkábban a YouTube-ról szereztem meg a megfelelő részletet. Mindkettő megsérti a szerzői jogokat. Én eddig a gyakorlatban úgy voltam vele, hogy a cél szentesíti az eszközt, s emellett alighanem a részletek bemutatásával inkább csinálok a filmnek ingyen reklámot, s nem az üzleti érdekeiknek ártok. Amúgy a filmrészletek túlnyomó többsége szabadon elérhető az Interneten (bár nem hiszem, hogy ez megfelel a jogszabályoknak). Az sem lehetetlen, hogy rövid részletek tanteremben való bemutatását a szerzői jog tulajdonosa még jóvá is hagyná egyébként, bár még soha nem próbálkoztam azzal, hogy fel is vegyem a kapcsolatot a terjesztővel.
A saját óráimon nemcsak mozifilmeket használtam, néha előfordult, hogy tévéfilmsorozatokból vettem elő részleteket, illetve egy-egy alkalommal egy színdarab filmre felvett jelenetét használtam, sőt az IgNobel-díjátadókon elhangzó miniopera-részlet is van az eszköztáramban. Az viszont elég fontos, hogy ne tudományos ismeretterjesztő sorozatból legyen a részlet: ezt az évek során emlékeim szerint csak egyszer nem tartottam be - Carl Sagan Kozmosz című sorozatában van egy részlet, amikor összekeveri az embert alkotó elemeket, de nem sikerül élőlényt előállítania.
A következő táblázatban bemutatom azokat a filmrészleteket, amielyeket már használtam valamikor:
film címe | neves szereplő vagy alkotó | kémiai téma |
A kém, aki szeretett engem, 101. perc | Roger Moore (James Bond) | atombombaszétszerelés |
Élni és halni hagyni, 9. perc | Roger Moore (James Bond) | mágneses jelenségek |
Skyfall, 85. perc | Daniel Craig (James Bond) | ciánmérgezés |
Terminátor 3, 83. perc | Arnold Schwarzenegger | mágneses jelenségek |
Gattaca, 8. és 37. perc, | Uma Thurman | DNS, genetikai információ |
Columbo felügyelő - A rövid szivar, 35. perc | Peter Falk | a pontos munka fontossága a kémiában |
Columbo felügyelő - Fogas kérdés, 88. perc | Peter Falk | mérgek kimutatása fogban |
Nemo nyomában, 32. perc | rajzfilm | biolumineszencia |
A bolygó neve halál, 146. perc | Sigourney Weaver | effúzió |
A rettegés arénája, 68. perc | Ben Affleck | atomrobbanás |
Air című dal a Hair musicalből | Milos Froman filmjéből kimaradt! | levegőszennyezés |
Másfél millió lépes Magyarországon, 18. perc | Rockenbauer Antal | szén-dioxid az Alba Regia-barlangban |
A rádió aranykora, ... | Woody Allen | kísérletezőkészlet |
Sherlock Holmes - A magányos biciklista, ... | Jeremy Brett | az otthoni kísérletezés veszélyei |
Mentőexpedíció, 25. perc | Matt Damon | durranógáz |
Gyaloggalopp, 18. perc | Monthy Python | tömegmérés |
Atomcsapda, 70. perc | Harrison Ford | nukleáris baleset |
Utazás a Csendes-óceán körül 7. rész, 35. perc | Michael Palin | rézbányászat |
Zavaros vizeken, 25. perc | John Travolta | vízszennyezés |
Kémikus a kávézóban miniopera a 2011-es IgNobel-díj átadáson, 44. perc | --- | koffein |
Gyilkos számok, ... | --- | |
Jurassic Park, 24. perc | Jeff Goldblum | DNS, genetikai kód |
Kozmosz V. rész, 41. perc | Carl Sagan |
Időnként ezeknek a filmeknek a kémiai tartalmát máshol is igyekeztem felhasználni, a Bolygó neve halál című film zárójelenete alapján például egy versenyfeladatot készítettem a Középiskolai Kémiai Lapokba. A Mentőexpedíció című filmmel pedig már két korábbi blogbejegyzésben is foglalkoztam.
Ha bárkinek van más öltete is arra, milyen filmrészleteket lehetne hasznosítani kémiaórán, kérem írja le az oldal alján hozzászólásként!
2018.08.22.