Az Irinyi-verseny országos döntője 2019-ben

TUDOMÁNYOS HÉTKÖZNAPOK

Az Irinyi János Középiskolai Kémiaverseny az utóbbi időben elég fontos ügy lett számomra – vagy még inkább számunkra, mert ettől a tanévtől a feleségem, Kata a versenyigazgató. Ez azt jelenti, hogy az egyes fordulók feladatsorának az összeállítása az ő felelőssége. A felelősségvállalás elég nagy teher, legalább az összeállításba besegítek.

Így volt ez januárban az első, februárban pedig a második forduló esetében is, de itt magából a versenyből semmit nem láttunk, mert ezek iskolai, illetve megyei szinten zajlottak. Az országos döntőn viszont természetesen végig ott voltunk. Az elmúlt öt szegedi év után most Debrecenbe költözött a döntő, úgyhogy az elnök mellett a helyszín is új volt. Szerencsére az eseményeknek már jól bejáratott rendje van: ha ezt sikerül követni, akkor minden rendben megy. Nem is volt különösebb fennakadás az idén sem.

Pénteken este a megnyitó után volt egy elegánsabb fogadás külön a tanároknak és a versenyzőknek. Szombat reggel nyolckor kezdődött a háromórás írásbeli forduló, majd a versenyzők fele egy félóra szünet után már a labormunkát is elkezdte (a résztvevők másik fele ebéd után jutott ide). Kilenckor szerveztek egy eligazítást a javításban segítő tanárok számára, ekkor ők persze már ismerték azokat a feladatokat, amelyeket a diákok reggel nyolckor kaptak kézhez. Innentől nagyjából fél egyig lényegében semmi versennyel kapcsolatos teendőm nem volt; ki is használtam az alkalmat arra, hogy beszélgessek egy bő órát az egyik volt kollégámmal a Debrecen Egyetemről.

Az Irinyi-döntő nagy kihívása a dolgozatjavítás. Este részleges eredményt kell hirdetni, így ezt csak úgy lehet megoldani, hogy a kísérőtanárok jelentős része segít ebben. Elvileg önként lehet erre a feladatra jelentkezni, de néhány esetben egy-két személyes felkérés sem árt ahhoz, hogy gördülékenyen menjenek a dolgok. Szerencsére az ország legjobb diákjait az ország legjobb tanárai kísérik a versenyre, s ők hajlandók is segíteni.

A feladatok közül néhányról majd később írok: volt köztük olyan, amely a számomra nagyon kedves volt (a versenyzőknek és a tanároknak már nem feltétlenül). Az elméleti feladatok javítása igen gördülékenyen ment, a számításiaké viszont eléggé elhúzódott, de azért a vacsorát senki nem késte le. Az idei javításszervezési tapasztalatokat valószínűleg jövőre lehet majd kamatoztatni.

Az este olyan feladatot is tartogatott számomra, amelyet még egyszer sem csináltam. Szombat este az Irinyi-döntőn ugyanis hagyományosan az "eredményváró buli" ideje. A bulit itt egy tudományos előadás formájában kell elképzelni. Az idén erre engem kértek fel, a periódusos rendszer történetéről tartottam előadást. Ilyet már csináltam hasonlóan nagy létszámú közönségnek februárban is az Akadémián. Viszont az Irinyi-résztvevőket ilyenkor inkább a verseny eredménye érdekelné, és nem az előadáson elhangzottak. A helyzetet súlyosbítja az is, hogy nem lehet előre tudni, mikorra lesz meg az eredmény. Így aztán elkezdtem a mondanivalómat a szokott stílusomban. A hallgatóság olyan szempontból igen hálás volt, hogy részt vett az eseményekben: reagáltak a mondanivalómra, a feltett kérdésekre sokan próbáltak válaszolni. Az Akadémián kb. 70 perces előadást tartottam, mert az gondoltam, ennek a korosztálynak ez az a maximum, amely még lövethető. Az Irinyi-döntőn 95 perc után már két dolog is nagyon kezdett aggasztani: egyrészt kezdtem kifogyni a diákon előkészített anyagból (ha a mondanivalóból nem is), másrészt másfél óra után már feltétlenül szükség lett volna szünetre. Szerencsére tanakodásom nem tartott sokáig, még a századik perc előtt bejött Kata a terembe, ami azt jelentette: megvan az eredmény. De úgy tűnik, egyszer az életben ennek is meg kellett történnie: amikor már a beszélőt is zavarta az, hogy túl hosszúra nyúlik az előadás…

Vasárnap délelőtt a legjobbak még szóbeli fordulón is részt vettek. Az elmúlt években már írtam arról, hogy megy ez: lényegében nagy hallgatóság előtt kell egy megadott témáról öt perces előadást tartaniuk a diákoknak. Az egyik kiadott téma épp a periódusos rendszer volt. Nem hallgattam végig a szóbeliket személyesen, de a fültanúk szerint majdnem mindenki visszautalt a szombat este általam elmondottakra.

Kata természetesen szeretné a lehető legjobban csinálni az Irinyi-versenyek szerevezését. Ezért a döntőt követő napokban készítettünk egy Internetes fórumot, amely elsősorban a kémiatanárok véleményének vagy tanácsainak szeretne nyilvános teret adni.

2019.04.07.


This template downloaded form free website templates